A vizsgára való felkészülés
A projektben részt vevő hazai szakképző intézmények tanárai 2015 márciusában egy budapesti konzultáció keretében döntöttek arról, hogy mikor, milyen szabályok szerint fognak zajlani az első hazai EUCIP Core vizsgák. A vizsga előkészítésének fontos lépése a vizsgaszabályzat áttekintése volt. A külföldi partnerekkel való egyeztetés alapján csak papír-alapú vizsgáztatásra kerülhetett sor, amelynek szabályzatát az ECDL központ bocsátja ki. Az előírások nem jelentettek meglepetést az iskolák számára, hiszen azok az érettségi és az OKJ szakmai vizsgákon már megszokott szigorúságot követelik meg. A felkészítésben résztvevő iskolák:
- SZÁMALK - Szalézi Szakközépiskola, Budapest
- Öveges József Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium, Balatonfűzfő
- Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola, Budapest
- Galamb József Mezőgazdasági Szakképző Iskola, Makó
A konzultáció másik célja az volt, hogy átbeszéljük a EUCIP vizsgára való felkészítés tapasztalatait, és egyeztessünk arról, hogy milyen mértékben kell a "Tervezés", "Fejlesztés" és "Üzemeltetés" kézikönyveket kiegészíteni, átdolgozni ahhoz, hogy minél jobban segítsék a vizsgára való felkészülést.
A partneriskolák beszámoltak arról, hogy a diákok felkészítése a már elérhető magyar és angol nyelvű tanannyagokkal, gyakorló tesztekkel már javában zajlik. A Tervezés modul gazdasági és üzleti ismereteket tartalmaz a vállalkozások munkájában szükséges informatikai rendszerekre fókuszálva. Ezek az ismeretek ma már nélkülözhetetlenek az IT szakemberek számára. Az ITStudy erőfeszítéseinek köszönhetően a diákok felkészítéséhez rendelkezésünkre áll magyar nyelvű tananyag, de mivel az eredeti angol nyelvű tankönyv gazdasági ismereteket is tartalmaz, amelyek országonként eltérőek lehetnek, a végső magyar változatban feltétlenül szükség lesz szükség lesz bizonyos kiegészítésekre és módosításokra. A résztvevők megállapodtak abban, hogy magyar nyelvű tankönyvek elkészítésében minden iskola részt vesz, és az elektronikus verziók kiadására szeptemberben kerül sor. Az Üzemeltetés modul szakmai tartalma (a hálózati ismeretek, információtechnológia alapok) több hazai képzési programban szerepel, kisebb-nagyobb átfedéssel. Ez a magyarázat annak, hogy legtöbb diák ezt a modult választotta, ebből szeretnének a legtöbben vizsgát tenni. Mivel az üzemeltetés elméleti alapjait évek óta tanulják, ezen a területen magabiztosabbak, mint a Tervezés vagy a Fejlesztés témakörökben. Az eredeti tananyag helyenként elavult fogalmakat tartalmaz, a hazai kiadáshoz itt is szükség van átdolgozásra.
A diákjainknak a sikeres vizsga érdekében, az iskolában tanultakon túl többlet tudásra van szükségük. Az IT-Shape projekt keretében használt keretrendszer csak a regisztrált diákoknak engedte meg a tananyaghoz való hozzáférést. önellenőrzésben is nagy segítséget nyújt. Az egyes részekhez tartozó tesztnek nemcsak az eredményét kapjuk meg, visszanézhetjük hol rontottuk el, illetve statisztikát kapunk a tudásunk mélységéről. A tananyag és a hozzá tartozó teszt is elérhető angol nyelven is, ami lehetővé teszi, hogy a magyar a diákok nemzetközi elvárásoknak jobban megfeleljenek, a megszerzett tudás még európai szinten is eladhatóbbá váljon az informatikai szektorban.
A felkészítésben különösen hasznosak az iTStudy által készített keretrendszerbe feltöltött gyakorló tesztek. A megadott időkorlát mellett a diákok reális képet kapnak a jelenlegi tudásszintjükről.
A próbálkozást bárhol abbahagyhatják, és kérhetik az eredmények összegzését. A teszt beállítások menüpontjában lehetőség van többek között az időkorlát módosítására, az egy oldalon megjelenő kérdésszám beállítására, A kérdésekre adott válaszokat a következő próbálkozáskor másik sorrendben jelenítheti meg, A tanulók által teljesített pontszámok egy összesítő táblázatban jelennek meg, ami képet ad a tanárnak saját diákjai tudásszintjéről a többi tanulóhoz képest.
Összességében az ITStudy remek online rendszert alkotott, amivel garantált a siker azok számára, akik nyitottak az új tanulási módszerek iránt.
Az elemzés további részletei a makói Galamb József Mezőgazdasági Szakképző Iskola tanárai, Molnár Zsolt, Kis Ágnes által publikált hírlevélben olvashatóak.