I-T Shape 2. partnertalálkozó - Pisa

A partnerek a második szakmai találkozót 2014. április 1-3. között tartották az Enrico Fermi Szakközépiskolában (ITCG E.Fermi) Pontederá-ban, a Pisa melletti olasz kisvárosban, tíz intézmény képviselőinek részvételével. A Pontedera találkozó a 2013 novemberében Budapesten megtartott nyitó rendezvény folytatása, a két találkozó között hat, kemény munkával töltött hónap telt el. A találkozó célja az elvégzett tevékenységek értékelése, és a következő – 2014 októberére tervezett írországi találkozóig terjedő projektidőszak feladatainak megvitatása volt.

A projekt első hat hónapjának egyik legfontosabb eredménye a négy hazai szakközépiskolában az a megszervezett felmérés (szükségletelemzés) volt, amelyben mintegy 400 tanuló vett részt. A felmérés tapasztalatairól és eredményéről – arról, hogy hogyan vélekednek az informatika szakirányban tanuló szakközépiskolások egy európai szinten elismert informatikai bizonyítvány megszerzési lehetőségéről, hogy felkészültek-e erre, hasznosnak tartják-e, le tudnák-e tenni a szakvizsgát angol nyelven – Tóth Péter, az Öveges József Szakképző Iskola igazgatója tartott előadást.


A felmérés igazolta azt a feltevést, hogy a tanulók jelentős többsége hajlandó többletmunkát végezni annak érdekében, hogy az OKJ bizonyítvány mellett egy európai szinten elismert tanúsítványt is megszerezzen. Az angol nyelvtudásukat azonban kevesen értékelték úgy, hogy az elég lenne ahhoz, hogy angolul vizsgázzanak. Ugyanakkor tisztában vannak az angol nyelvtudás fontosságával, és mivel tudják, hogy az mekkora előny az európai munkaerőpiacon, többségük tenni is hajlandó a nyelvtudása fejlesztésére.

A találkozó következő részében a magyar partneriskolák tanárai bemutatták a „EUCIP IT Administrator Fundamental” angol és magyar nyelvű gyakorló vizsgatesztjekkel kapcsolatos tapasztalataikat. Az eredmény nem úgy alakult, mint ahogyan azt a tanárok és a diákok várták. A tanulóknak nehézséget okozott a kérdések megértése, és idegen volt az interneten keresztüli vizsgázás. A gyakorló tesztek magyar fordítása sem volt problémátlan, mivel a teszteket olaszról angolra, majd angolról magyarra kellett fordítani, és maradtak félreérthető kérdések a tesztben annak ellenére, hogy a többszöri szakmai és nyelvi lektorálás történt. Éppen ezért a magyar partnerek arra kérték az AICA képviselőit, hogy a EUCIP vizsgateszteket ne olaszul, hanem angol nyelven bocsássák rendelkezésükre.

Ezt követően Fabrizio Agnesi, az Olasz Informatikai és Számítástudományi Társaság (AICA) képviselője bemutatta a EUCIP Core vizsga módszereit és környezeti feltételeit. Adriana Fasulo, az ITCG E.Fermi olasz iskola informatika tanára az Eucip Core oktatási tanmenetbe való beillesztésének tapasztalatairól beszélt, részletesen bemutatta a EUCIP Core képzés tematikáját, moduljait és a vizsgakövetelményeket. Kitért arra is hogy, hogy milyen nehézségekkel szembesülnek a tanárok a képzés során, melyek a kritikus pontok, mire kell különösen figyelni.

A következő előadásban Pierfranco Ravotto (AICA) a EUCIP rendszer és az európai e-Kompetencia keretrendszer (e-CF) közötti összefüggést elemezte. A CEPIS (Council of European Professional Informatics Societies (az Informatikai Társaságok Európai Tanácsa,) által kidolgozott EUCIP (Informatikai Szakemberek Európai Minősítése) rendszer

  • kompetencia rendszer (a keretrendszert a tematikák alkotják);
  • tanúsítási rendszer (EUCIP IT Administrator, EUCIP Core, stb. – 21 szakmai profillal);
  • szolgáltatások (önértékelés, szakmai profil, támogatott értékelés, tanulási utak) vállalkozóknak és magánszemélyeknek .

A CEPIS által kidolgozott EUCIP rendszert az ECDL Alapítvány menedzseli. Az e-Kompetencia Keretrendszer (e-CF) egy másik európai rendszer, amelyet a CEN (European Committee for Standardization) az európai szabványügyi szervezet dolgozott ki. Az e-CF szintén kompetencia rendszer, amely tanúsítványt nem ad, nem konkurál más keretrendszerekkel mint például a EUCIP. Az e-CF célja az, hogy egységes terminológiát dolgozzon ki az informatikai szektor számára. A két rendszer számos közös elemmel, hasonló céllal rendelkezik, éppen ezért a EUCIP rendszert úgy fogják továbbfejleszteni, hogy az kompatibilis legyen az e-CF rendszerrel.

A harmadik napon az olasz kollegák a magyar pedagógusokat iskolalátogatásra invitálták az ITCG E. Fermi in Pontadera (http://www.itcgfermi.it/ ) szakközépiskolába, ahol a EUCIP Core programban tanuló diákokkal és tanáraikkal találkozhattak.A tanulók közül néhányan részt vesznek a „Company” elnevezésű programban, mely egy nemzetközi non-profit szervezet programja. A program célja az, hogy fejlessze a vállalkozói készségeket, megkönnyítse a beilleszkedést a munka világába.

Az elemzés további részletei Adriana Fasulo, Enrico Fermi Szakközépiskola (IT) által publikált hírlevélben olvashatóak.

Hírlevél megtekintése